האתר הישראלי להנדסת תכנה

דף ראשי | מפת האתר | רשימת מושגים | מקורות נוספים | אודות
תעוד למשתמש בחן את עצמך

הערכת הממשק

את טיב הממשק למשתמשי המערכת הנבנית יש להעריך, על מנת לפתח הבנה, או אפילו תחושה, לגבי יכולתו לשרת את הלקוחות. תהליך זה הוא, איפוא, חלק מתהליך האימות ותיקוף של המערכת שנראה בהמשך.

בתהליך פיתוח אידאלי, ממשק המשתמש נבדק כנגד מפרט שמישות. מפרט כזה כולל מידות כמותיות לשמישות:

  • לימודיות: כמה זמן נדרש למשתמש חדש להתחיל לספק תוצרת עם המערכת ?
  • מהירות העבודה: עד כמה תואמת מהירות התגובה של המערכת את קצב עבודתו של המשתמש ?
  • חוסן: כמה סבולת מפגינה המערכת לטעויות המשתמש ?
  • יכולת התאוששות: עד כמה מסוגלת המערכת להתאושש מטעויות המשתמש ?
  • סגילות: עד כמה המערכת כבולה לסגנון עבודה אחד ?
  • בפועל, מפרט כזה כמעט לעולם אינו נכתב. במקום מאפיינים כמותיים מייחסים מאפיינים איכותיים לממשק, כך שהמהנדסים נדרשים להפעיל שיקול דעת וניסיון בבואם להעריך את טיב הממשק.

    הערכה מלאה לממשק אינה מציאותית, משיקולים כלכליים. היא מערבת מומחים להתנהגות אנושית וולעיצוב גרפי ומחייבת שימוש במעבדות יקרות. במקום זאת עושים שימוש במספר שיטות הערכה פשוטות וזולות יחסית המספקות רמת בדיקה מספקת בעלות סבירה:

  • שאלונים האוספים מידע ממשתמשי המערכת ומדרגים את ביצועיה מזוית המשתמש. על השאלונים להיות ספציפיים וליצור דירוג אחיד בין תשובות המשתמשים, על מנת להמנע מתשובות מעורפלות בנושא איכותי מטבעו כמו טיב הממשק. כדאי לכלול בשאלון בקשה לפירוט הרקע הרלוונטי של העונה על מנת להבדיל בין סוגי משתמשים שונים ולפלח טוב יותר את האוכלוסייה.
  • תצפיות על משתמשים בעת עבודתם וניתוח בזמן-אמת של הדרכים בהן הם עושים שימוש במערכת. כאשר מהנדס הממשק מלווה את המשתמש בזמן עבודתו הוא נחשף לאופן העבודה שלו עם המערכת ומגלה שגיאות בתפיסתו שלו את עבודת המשתמש ו/או שגיאות בהבנת המשתמש את אופן השימוש הנכון במערכת. הקשר הבלתי אמצעי בין המשתמש למפעיל מאפשר למהנדס לברר בזמן-אמת עם המפעיל את הנקודות הבעיתיות ולקבל מושג על החלקים במערכת אותם יש לשנות ועל אלו אותם יש לתעד טוב יותר במדריך למשתמש.
  • הכללת קוד יעודי בממשק האוסף נתונים (סטטיסטיים ברובם) לגבי אופן השימוש בממשק על ידי המשתמשים. נתוני השימוש מאפשרים למהנדס הממשק לקצר את זמן הגישה לפעולות נחוצות יותר, אם על ידי העברתן למיקום נוח יותר בעץ התפריטים או יצירת מקשי קיצור יעודיים עבורם. המהנדס אף יכול ללמוד על קשרים בין פעולות שלא התגלו בזמן ניתוח הדרישות ולהתאים את הממשק (ואף את המערכת) אליהם.
  • אף אחת משיטות אלה אינה מבטיחה מאה אחוזי הצלחה. עם זאת, ניתן לגלות בעזרתן את רוב הבעיות הקשות בממשק בקלות יחסית. שימוש בצוות בדיקה, רצוי של משתמשי המערכת, עוד לפני מסירתה ללקוח יכול לחסוך חווית הטמעה קשה שתפחית מערכה של המערכת בעיני המשתמשים ללא הצדקה.

    תעוד למשתמש לתחילת הדף בחן את עצמך
    ©איתן 2003. כל הזכויות שמורות למערכת המידע איתן