האתר הישראלי להנדסת תכנה

דף ראשי | מפת האתר | רשימת מושגים | מקורות נוספים | אודות

המצב כיום

תכנות מוקצן היא כאמור מתודולוגיה חדשה יחסית (בת פחות מעשר שנים). עם זאת, היא צברה פופולריות לא מעטה בקרב ארגונים רבים והפכה למותג חם לתקופה מסוימת.

הבעיה העיקרית, אולי, עם גישה זו היא שהיא קשה להטמעה בארגונים שמרניים. אם מנהל הפיתוח אינו זה המביא את השיטה לארגון היא נידונה כמעט בוודאות להיפלט במהירות החוצה. זו תפיסה כוללת המחייבת שינוי ארגוני מקיף באופן בו מפותחת תכנה באופן מסורתי.

צוותי הפיתוח הם הראשונים להתנגד. תכנות היא אומנות לכל דבר. לכל מפתח מקצועי סגנון משלו הנצרב בקוד שהוא מייצר כמעין חתימה אישית. איש אינו אוהב לשתף בתהליך המורכב הזה אדם נוסף המושך לכיוון אחר. הדבר שקול לאילוץ שני שענים להרכיב את אותו שעון בו זמנית.
איש גם אינו אוהב את התחושה כי מישהו מציץ מעבר לכתפו ובודק את רעיונותיו ומעשיו בטרם הושלמו. מפתחים רבים אוהבים להשתעשע עם מספר רעיונות בטרם יבחרו במימוש הסופי. רעיונות אלו הם בדרך כלל בוסר ומיועדים להעשיר את התמונה הנבנית אצל המפתח לגבי הקוד הנדרש. תכנות בזוג מחייב את המפתחים להסכים ביניהם על הגישה לפני הקידוד אחרת אין לעבודתם כל טעם. מסתבר שבדרך כלל הזוג אכן מתחלק למקודד (בן הזוג המקליד פיזית את הקוד ואחראי למימוש הפרטני שלו) ולמכוון (המפתח את הקוד בראייה אסטרטגית יותר), כך שהזוגות הנוצרים הם אכן לא סימטריים.

גם הלקוחות, מסתבר, אינם ששים תמיד להיות מעורבים בפיתוח ברמה הנדרשת מהם לפי תפיסה זו. לא כל לקוח מעוניין להקדיש נציגים מעובדיו שילוו את הפרוייקט באופן אינטנסיבי, ישנם ארגונים שאינם מוכנים להתקין בכל שבוע-שבועיים גרסת תכנה חדשה בגלל התקורה הכרוכה בכך, ועוד.

ישנם ארגונים המאמצים גישות ביניים המשלבות חלק מהעקרונות של התכנות המוקצן. אמנם רוב העקרונות הללו אינם תלויים באחרים ומביאים תועלת רבה גם כך (כפי שציינו, הם מבוססים על עקרונות הידועים כמיטיבים עם המוצר הסופי), אבל הדעה השולטת בקהיליית התכנות המוקצן היא שללא שימוש בכל שנים-עשר העקרונות לא מתקבל האפקט הסינרגטי של התכנות המוקצן, ולא כל הפוטנציאל הטמון בתפיסה זו בא לידי ביטוי.

לתחילת הדף
©איתן 2003. כל הזכויות שמורות למערכת המידע איתן