האתר הישראלי להנדסת תכנה

דף ראשי | מפת האתר | רשימת מושגים | מקורות נוספים | אודות

מי משתתף בפיתוח ?

למעשה – כל מי שרוצה בכך. כל ארגון המפתח מערכת קוד פתוח מספק דרכים פורמליות להגשת הצעות לשיפורים, כולל ובמיוחד קטעי קוד משופרים.

לכל פרויקט כזה יש בדרך כלל צוות ליבה מצומצם שמפתח את עיקר הקוד ודואג לשילוב קטעי הקוד החדשים ולתיקונים ותוספות שוטפים. מעבר לצוות זה נמצאת קהיליית המפתחים. המפתחים מציעים לשילוב שינויים שביצעו במערכת על בסיס שני מניעים עיקריים:

  • רשימת תוספות מבוקשות ותקלות ידועות: צוות הפיתוח אינו יכול להיענות לכל הבקשות שמעלים המשתמשים. לשם כך קיים מאגר של תוספות רצויות שאושרו ותעדפו על ידי צוות הפיתוח. מפתח המעוניין לתרום לפרויקט לוקח על עצמו משימה כזו ונרשם כאחראי לה (כדי לחסוך כפל מאמץ מיותר).
  • שינויים עצמאיים: חלק ניכר מן המפתחים נדרשים לבצע התאמות למוצר שקיבלו. התאמה כזו עשויה להיות יכולת מסוימת שעדיין לא קיימת במוצר, תמיכה בגרסת מהדר מסוימת ואפילו הגירה של המערכת כולה לארכיטקטורת מחשב ו/או מערכת הפעלה נוספים.
  • צוות הפרויקט מקפיד לציין את שמות ה"תורמים" לפרויקט ובדרך כלל מכיל "היכל תהילה" בו הם נרשמים.
    אגב, תרומת המפתחים אינה מסתכמת בקטעי קוד: גם מדריכים למשתמש, יישומים לדוגמא ואתרי הסבר מתקבלים בברכה.

    כדאי לזכור דבר נוסף: ככל שתרומתו של מישהו גדולה יותר כך הוא מוכר יותר בקהיליית המפתחים של הפרויקט. היות וכמעט כל הפרוייקטים מחייבים מקצועיות רבה ויכולת עבודה עצמית, הרי שתרומה רבה לפרויקט משמעה צבירת מוניטין לא קטנים בקרב קהיליית המפתחים ואין זה נדיר למצוא מחפשי עבודה ומודעות "דרושים" ברשימות הדיוור של הפרוייקטים הללו.
    מכאן ניתן להבין כי תרומה לפרויקט, אף אם אינה בעלת ערך כספי מיידי למפתח צופנת בחובה בכל זאת תועלת לטווח ארוך לקריירה שלו כמפתח וזאת בנוסף לתרומה המיידית של הנסיון הנוסף שהוא רוכש מעצם העבודה על פרויקט תכנה נוסף.

    לתחילת הדף
    ©איתן 2003. כל הזכויות שמורות למערכת המידע איתן