האתר הישראלי להנדסת תכנה

דף ראשי | מפת האתר | רשימת מושגים | מקורות נוספים | אודות
מהימנות מערכות קריטיות

מהימנות - המשך

מדוע מערכות המחשב היום-יומיות שלנו אינן מהימנות ? הסיבה העיקרית לכך היא העלות של פיתוח מערכת תכנה מהימנה. הנה גרף איכותי המתאר את היחס שבין עלות הפיתוח של המערכת לבין מידת המהימנות שלה:



ניתן להבחין באופי האקספוננציאלי של הגרף (הגרף נכון עבור כל אחד מארבעת מרכיבי המהימנות שפרטנו קודם). אופי זה נובע מהקשר הפשוט בין מהימנות המערכת ובין המאמץ המושקע בפיתוח מנגנוני בקרה ומזעור נזקים, חלקם יתירים, ובביצוע בדיקות מקיפות ומעמיקות יותר.
מאמץ זה מתורגם לשעות עבודה רבות יותר, ולרוב גם לציוד בדיקה יקר יותר. במילים פשוטות, מהימנות היא תכונה ההופכת יקרה בקצב מהיר ככל שהדרישה לה גבוהה יותר. מערכות קריטיות, בגלל אופי עיסוקן, נדרשות לספק מהימנות גבוהה. זו למעשה התכונה החשובה ביותר הנדרשת מהן לעתים. לכן מחירן גבוה ופיתוחן הוא עניין למומחים.

מקובל לחשוב כי לא ניתן להשיג מהימנות גבוהה ללא פשרה מסוימת בנושא ביצועי המערכת. הסיבה לכך היא שמערכות מגיעות לרמות מהימנות גבוהות בזכות מנגנוני בקרה וגיבוי הצורכים משאבים לא מעטים מן המערכת: זמן ביצוע, זיכרון ופעולות קלט/פלט רבות.
עם זאת, ישנן מספר סיבות להעדיף את מהימנות המערכת על הביצועים שהיא מפגינה:

  • מערכות שאינן נהנות מאמון קהל המשתמשים שלהן עלולות להדחות על ידם. משתמשים התופסים מערכת כלא אמינה, בטוחה או פרוצה מסרבים לעבוד איתה. יותר מכך, הם עלולים לסרב לעבוד עם כל מערכת אחרת של אותו בית תכנה על סמך נסיונם המר. מוניטין כזה קל מאוד ליצור, וקשה מאוד לתקן.
  • הנזק העלול להגרם כתוצאה מקריסת המערכת עלול להיות אדיר. הוא יכול להיות זמני, ולהשבית את הפעילות למספר שעות, או קבוע, ולגרום לאיבוד מידע בלתי ניתן לשחזור. הנזק אף עלול להפוך לאסון אם המערכת בה מדובר היא מערכת בקרה של כור גרעיני או מחשב טיסה.
  • קשה מאוד לשפר מהימנות של מערכת. למערכת מתוכננת היטב ניתן תמיד לבצע שיפור ביצועים על ידי החלפת מודול כזה או אחר בגרסה מהירה יותר שלו. מהימנות, לעומת זאת, אינה תכונה הנוטה להתכנס בתוך מודולים סגורים, אלא מתקבלת כתוצאה מעבודה נכונה לרוחב המערכת ולכן אין בדרך כלל פתרון נקודתי לבעיית אי מהימנות של מערכת.
  • המשתמשים אינם יכולים לפצות על חוסר מהימנות. בעיית ביצועים במערכת מותירה למשתמשים אפשרות לפצות עליה על ידי קביעת נהלי עבודה מסוימים והמנעות מפעולות המוכרות כבעייתיות (או לפחות דחייתן למועדים נוחים יותר מבחינת העומס על המערכת, כמו שעות הלילה). בעיית מהימנות היא מפתיעה באופייה. היא גורמת לבעיות בלתי צפויות ומקשה על המשתמשים לייצר שגרת שימוש במערכת.
  • מידע הוא משאב יקר ערך, ואובדנו עלול לגרום נזק בלתי ניתן לתיקון. מערכות לא מהימנות מחייבות השקעה גדולה ויקרה ביכולות גיבוי ושחזור ומוסיפות תקורה של כח אדם מיועד לנושא, נהלים מכבידים והפרעות בלתי מתוכננות ללוח הזמנים.
  • מהימנות לתחילת הדף מערכות קריטיות
    ©איתן 2003. כל הזכויות שמורות למערכת המידע איתן