האתר הישראלי להנדסת תכנה

דף ראשי | מפת האתר | רשימת מושגים | מקורות נוספים | אודות
עקרונות הצגת מידע

הידודיות

שתי בעיות עומדות בפני כל הרוצה לפתח ממשק הידודי למשתמש: כיצד לקבל מידע מהמשתמש וכיצד להציג לו מידע מהמערכת. שילובם של הפתורונות לשתי בעיות אלו יוצר ממשק הידודי למשתמש.
את הבעיה הראשונה נפתור כעת. את השנייה – מיד בהמשך.

הידודיות עבורנו משמעה הנפקת פקודות ונתונים למערכת על ידי המשתמש. לכל מערכת ממוחשבת יש משתמשים. ישנן מערכות שאינן עושות דבר ללא פקודת המשתמש (כמו מחשב טיסה, למשל), וישנן הדורשות רק פקודה התחלתית לשם ביצוע סדרת פעולות מוגדרת מראש. כל מערכת, עם זאת, מחייבת לספק נגישות כלשהי למשתמש. הממשק עשוי להיות טקסטואלי ומורכב משפת פקודות בסיסית או עשיר ומורכב מתפריטים ועצמים גרפיים, הכל לפי גילה, גודלה ותחום עיסוקה של המערכת.

ישנם מספר סוגים עיקריים של תקשורת בין המשתמש למערכת:

  • טפלול ישיר: המשתמש מבצע פעולות ישירות עם עצמים על המסך. מובן שאין אלו העצמים האמיתיים, אלא רק הייצוג הגרפי שלהם (למשל גרירת הייצוג הגרפי של מסמך אל הייצוג הגרפי של סל-מחזור תגרום לביצוע פעולת העברה של המסמך האמיתי (קובץ) אל סל המחזור האמיתי (איזור מתאים במערכת הקבצים). זהו הממשק האינטואיטיבי, המהיר והנוח מכולם. עם זאת, למרבה הצער לא בכל מערכת ניתן ליישמו מבחינה טכנולוגית
  • בחירה מתפריטים: המשתמש בוחר פעולה מתוך אוסף פעולות אפשריות (תפריט). לעתים מתייחסת הבחירה לעצם שסומן על המסך. פעולת המחיקה, למשל, תהיה מורכבת במקרה זה מסימון הקובץ על המסך ובחירת פעולת המחיקה בתפריט. זהו ממשק חסין-טעויות למדי, אבל הוא עלול להיות איטי מדי עבור משתמשים מיומנים ומסורבל עבור מערכות עם מגוון רחב של פעולות.
  • מילוי טפסים: המשתמש ממלא טופס בו מצויים פרטי הפעולה. השדות בטופס יכולים להיות שדות טקסט, תפריטים, לחצנים ועוד. ניתן כמובן לממש גם כך פעולת מחיקה, על ידי מילוי שם הקובץ בשדה מתאים. זהו ממשק פשוט וקל ללימוד, אבל הוא מחייב שימוש בשטח רב של המסך ומקשה על עבודה במקביל לתצוגה.
  • שפת פקודות: המשתמש מרכיב פקודה מתוך אוסף הפקודות העומד לרשותו ומהפרמטרים הרלוונטיים לפעולה זו. לצורך מחיקת קובץ המשתמש מרכיב לפקודת מחיקה את שם הקובץ שברצונו למחוק. זהו ממשק חזק וגמיש, אבל הוא קשה ללימוד ומועד לטעויות
  • שפה טבעית: המשתמש בונה פקודה בשפה טבעית. פקודת מחיקת קובץ תבוטא ממש כך ("מחק קובץ בשם X). זהו ממשק נוח למשתמשים מקריים הניתן להרחבה בקלות, אבל אינו אמין במיוחד בגלל המורכבות הגדולה של הבנת שפה טבעית.
  • לכל אחד מסוגי ממשקים אלה יש, אם כן, יתרונות וחסרונות ההופכים אותו למתאים יותר ופחות עבור סוגים שונים של מערכות. מקובל מאוד גם שילוב של מספר סוגי ממשקים במערכת אחת, על מנת להפיק מכל סוג את המיטב שבו.

    מטרה חשובה בתכן ממשק למשתמש היא הפרדת הממשק משאר המערכת (שכבות הנתונים והלוגיקה). ברובן המוחלט של המערכות ניתן להגיע להפרדה כמעט מוחלטת בין השכבות, והדבר מאפשר החלפת ממשק או הוספת ממשק מקביל לאוכלוסיית משתמשים אחרת ללא מאמץ. עניין ההפרדה חשוב גם בנושא התצוגה, והוא חלק חשוב במודל MVC שנתאר מיד.

    עקרונות לתחילת הדף הצגת מידע
    ©איתן 2003. כל הזכויות שמורות למערכת המידע איתן