האתר הישראלי להנדסת תכנה

דף ראשי | מפת האתר | רשימת מושגים | מקורות נוספים | אודות
עקרונות

תכן ממשקי משתמש

בפרק זה:
  • נכיר עקרונות תכן כלליים שעל מהנדסי ממשקי משתמש לפעול לפיהם
  • נתוודע אל חמישה סוגי הידודיות מול מערכות תכנה
  • נכיר סגנונות שונים של הצגת מידע ונראה מתי מתאימה הצגה גרפית
  • נבין מספר עקרונות בתכן התמיכה למשתמש המוטמעת במערכת
  • נכיר את מאפייני השמישות וגישות בסיסיות להערכת המערכת
  • מטרתו של פרק זה היא להציג מספר נושאים הנוגעים לפיתוח ממשקי משתמש.
    הממשק שמערכת מציעה למשתמש הוא כרטיס הביקור שלה. המשתמשים נוטים להעריך את איכותה של המערכת, לאו דווקא בצדק, לפי הצד הגלוי שלה, ולאו דווקא לפי הצלחתה לבצע את תפקידיה.

    ממשק משתמש לא מוצלח עלול לגרום למשתמש לבצע טעויות הרות-אסון. הממשק מייצג פעולות לוגיות, חלקן בלתי הפיכות. עבודה לא נכונה עם הממשק עלולה להביא לאבדן מידע ולנזק כספי. ממשקים כאלה הם, למעשה, אחת הסיבות העיקריות לכך שמערכות תכנה רבות אינן כלל בשימוש.

    ממשקי המשתמש השתנו באופן דרמטי ב – 15 השנים האחרונות. חדירת המחשוב האישי לכל בית ולכל תחום התאפשרה לא מעט בזכות ממשקי המשתמש הגרפיים (GUI). הגרפיקה הפכה את השימוש במחשב לאינטואיטיבי ופשוט מאי פעם. החלונות, אמצעי ההצבעה, התפריטים והעיצוב הגרפי העשיר הפכו את המחשב לאמצעי אטרקטיבי להצגת כל סוג של מידע ולתכנון כל סוג אפשרי של תפעול. הם מחקים את צורת העבודה בעולם האמיתי ולכן הזמן הנדרש להכשיר משתמשים חדשים לעבוד עמם הוא קצר.

    אין מטרתו של חלק זה לעסוק בטכנולוגיה המשמשת לבניית ממשקי משתמש. הטכנולוגיה היא פשוטה למדי עבור מתכנתים מקצועיים. די בקריאת ספר ובמספר נסיונות כדי להשתלט על כל שפת תכנות בתחום זה, במיוחד באינטרנט. מטרתנו כאן היא להדגיש בפני כל מי שאולי יעסוק בעתיד בתחום זה מספר עקרונות החשובים ליצירת ממשק משתמש נוח, אלגנטי ומתאים.

    הנה תרשים כללי של תהליך התכן של ממשקי משתמש:



    בתרשים ניכר בבירור האופי החזרורי של הפיתוח. תהליך גישוש הוא אופייני ויעיל מאוד לתחום זה. המפתחים מתחילים עם אבטיפוס בסיסי – לא יותר מתרשים בסיסי על נייר, ומפתחים אותו סביב המשתמש, כלומר בוחנים את רעיונותיהם על המשתמש הסופי של המערכת. המשתמש מספק משוב ועוזר לכוון את התכן, ולעתים אף מהווה חלק מצוות התכנון. התכן עצמו חייב להשען על הבנה מעמיקה של הפעולות שהמשתמש עתיד לבצע במערכת, של המשתמשים עצמם ושל הסביבה בה תפעל המערכת, אחרת סיכויי הצוות להפיק מערכת שמישה ונוחה הם נמוכים.

    לתחילת הדף עקרונות
    ©איתן 2003. כל הזכויות שמורות למערכת המידע איתן