האתר הישראלי להנדסת תכנה

דף ראשי | מפת האתר | רשימת מושגים | מקורות נוספים | אודות
מסגרות ליישומים פיתוח רכיבים לצורך מחזור

מחזור מוצרי מדף

מוצר מדף הוא מבחינתנו כל מערכת תכנה המסופקת לבית התכנה הבונה מערכת על ידי צד שלישי. מוצרים כאלה הם מערכות בפני עצמם, ויכולים לתפקד באופן עצמאי ללא קשר למערכת הנבנית. גודלם של הרכיבים האלה הופך את פוטנציאל המחזור שלהם למשמעותי מאוד.
מוצרי מדף אינם מושג חדש, כמובן. בסיסי נתונים מסחריים, הנמצאים בשימוש מזה עשרות שנים הם מוצרי מדף קלאסיים. איש לא יעלה על דעתו כיום לבנות בסיס נתונים. בניית בסיסי נתונים היא התמחות של חברות מסחריות ושטח מחקר אקדמי. קיים מגוון מוצרים מסחריים מהם ניתן לבחור את זה העונה למירב הדרישות במחיר הנמוך ביותר.

באופן עקרוני, שימוש במוצר מדף דומה מאוד לשימוש ברכיבים קטנים יותר. יש להכיר את הממשק אותו מציע המוצר (API), להתאים את הדרישות במידת הצורך על מנת שהמוצר יוכל לשמש לתפקיד ולבנות את המערכת, במידה מסוימת, סביבו.

למרות שכיום שימוש במוצרי מדף הוא דרך מקובלת מאוד לפיתוח מערכת, הגישה אינה חפה מבעיות:

  • העדר שליטה על יכולות וביצועים: המפרט הטכני של המוצר (על פיו נבחר המוצר לשמש במערכת) עלול שלא לתאום את המציאות. יכולות מובטחות עלולות להתברר כלא קיימות או כאיטיות להחריד. ספק התכנה, בעיקר כזה המוכר לאלפי לקוחות, מנהל תוכנית עבודה משלו וסדרי העדיפויות שלו עלולים שלא לעלות בקנה אחד עם זה של הלקוח. בפועל עשוי הלקוח להיאלץ לפתח מעקפים לבעיות במוצר.
  • בעיות בתפעוליות-בינית של מוצרי מדף: מוצרי מדף שפותחו על ידי חברות שונות, אם אינם מוצהרים כתומכים בתקנים מתאימים, מועדים ליצור בעיות כאשר משלבים ביניהם. הסיבה לכך היא שכל יצרן מניח הנחות עבודה משלו המבוססות על התחום הצר שהוא בונה עבורו פתרון.
  • העדר שליטה על התפתחות המערכת: ליצרן, כאמור, מטרות ותוכניות עבודה משלו, שאינן תואמות בהכרח את אלו של הארגון. היצרן עשוי לקבל החלטה אסטרטגית לזנוח את קו המוצרים שנבחר על ידי הלקוח, להחליף את מערכת ההפעלה בה הוא תומך ועוד. הלקוח עלול למצוא את עצמו עם מוצר שאינו נתמך, או לחלופין עם גרסה חדשה המכילה יכולות חדשות שאינן נדרשות לו ומכבידות על המערכת אותה בנה.
  • תמיכת היצרן: רמת התמיכה שהיצרנים מספקים אינה אחידה. צוות הפיתוח, שקוד המקור של המוצר אינו נגיש מבחינתו, מסתמך על התיעוד המגיע עם המוצר ועל תמיכת היצרן במקרה של בעיה שאינה כלולה בו. העדר תמיכה עלולה לגרום לצוות הפיתוח לבזבז זמן ומאמץ על בעייה שאין ביכולתו לפתור ואף לעצור את כל הפיתוח. יש לזכור שתמיכה גם לרוב אינה ניתנת חינם, וחוזה השירות עלול להוסיף להוצאות הפרויקט.
  • מסגרות ליישומים לתחילת הדף פיתוח רכיבים לצורך מחזור
    ©איתן 2003. כל הזכויות שמורות למערכת המידע איתן